Cattitude

82679

Purchase

iTunes - $7.92

MUSIC REVIEW BY Gunther Ramysen, Demofarm

VIEW THE CD DETAIL PAGE

In ons land wordt aan jazz sowieso te weinig aandacht besteed, maar aan wie moeten we dan aandacht besteden is dan al snel de vraag. En dat is makkelijk te beantwoorden met de naam Piet Verbist. Piet Verbist is een contrabassist uit het Antwerpse die vooral bekend is geworden met zijn rol in het Jef Neve Trio en het label Contour dat hij oprichtte. Het was op dat label dat hij de eerste releases (Blue Saga en It's Gone) van het Jef Neve Trio uitbracht waar hij ook deel van uitmaakte als contrabassist. Daarnaast maakte hij als muzikant ook nog deel uit van het Ben Sluijs Quartet, François Decamps Quartet/Octet, Jan De Haas Quintet en nog tal van andere jazzformaties en artiesten.

Hij is een van die vele jazzmuzikanten die in tal van bands spelen en zo hun talenten en hun spelplezier vooraan zetten. Maar Zygomatik is volledig zijn band waar hij de hulp voor krijgt van muzikanten als Herman Pardon op drums, Bram Weijtters op Wurlitzer en Fender Rhodes, Jeroen van Herzele op Tenor saxofoon en sopraan saxofoon en Vincent Brijs op bariton saxofoon. Zygomatik is de speelplek voor Piet Verbist waar hij zijn liefde voor tal van genre's kan laten openbloeien en dat laat hij ook al snel horen op het album. Het album opent met het titelnummer waarin het vrije spel vooraan staat maar waar vooral de funk-achtige manier van spelen zeer duidelijk en aantrekkelijk wordt.

Een vleugje soul hier en daar en daarnaast vooral een gebrek aan structuur om de muziek alle richtingen op te kunnen laten gaan. The Beauty In The Beast bloeit dan weer heel zachtjes open en het is hier vooral de soul van het nummer dat voor zichzelf spreekt. Daarnaast krijgen we ook nog meer free jazz zoals in LPG (Low Profile Giganticus) waarin de muzikanten elkaar proberen te overklassen. Maar het mooiste aan dit hele album is vooral de manier waarop ze samen tot het grote geheel weten te komen en de unieke stijl die ze daarvoor dan ook gebruiken. Het vloeit op Cattitude van het ene naar het ander genre, maar wat hier vooral prachtig vloeit is de prachtige muziek die Piet Verbist en zijn kompanen weten te maken.

Ook nummers als Witches Stew en Double Trouble laten een andere kant zien zoals er zovele verschillende kanten op dit album verzameld zijn. Maar elke kant licht wel een ander aspect van een veelzijdige band toe. Dankzij zijn jarenlange ervaring en zijn ervaring met talloze bands weet Piet Verbist uit welk vaatje hij moet tappen. En dat doet hij uitstekend met het album Cattitude waar hij op laat horen dat hij vol talent zit en niet voor niets een van de leden is van het Jef Neve Trio. Laten we vanaf nu enkel nog wat meer aandacht schenken aan Piet Verbist, Zygomatik en de Belgische jazzscene en het plaatje is volledig compleet.

ORIGIN RECORDS

OA2 RECORDS

ORIGIN CLASSICAL